Bu yazıda sizlere C�de programlama yaparken kullanabileceğiniz bazı ipuçlarından ve hilelerden bahsetmek istiyorum. Burada anlatacaklarımdan bazıları genel kurallar içinde C programı yazmaya aykırı kod parçaları da olabilir ama adı üstünde, konumuz: "Hileler".
Eğer bir değişkenin byte�larını ayrı ayrı değiştirmek istiyorsanız, bunu yapmanın kolay bir yolu var. Örneğin x değişkeninizi unsigned int olarak tanımladınız. Böylelikle x, 2byte�lık bir değişken olmuştur. x değişkeninin 2 byte�ını da ayrı ayrı değiştirmek için, char kullanılır. Char, her zaman bir byte olur. Her byte�ı ayrı ayrı ele alınıp değiştirmek için derleyiciye o byte�ların char olduğunu göstermemiz gerekir ve sonra da değişiklik yapmamız gerekir:
İlk byte�ı 4 yapalım: *((unsigned char *)&i) = 4;
İkinci byte�ı 15 yapalım: *(((unsigned char *)&i) + 1) = 15;
Intel tabanlı bilgisayarlarda bu işlemler x�in değerini şöyle değiştirecektir: 15*256+4=3844
Bu hileyi kullanırken bir çok bilgisayar sisteminde değişken tiplerinin farklı kaydedildiklerine dikkat edin. Mesela bir başka sistemde sonuç: 4*256+15=1039 olabilir! Değişken tiplerinin uzunlukları da standard değildir. Bir tamsayı 2 byte iken başka sistemde 1 byte olabilir!
C�deki çok yararlı işlemlerden biri de ?: dir. Örneğin;
i = i == 4 ? 0 : i + 1; kod satırında I 4�ise I�yi sıfırlar, değilse o anki değerine 1 ekler.
Eğer bir değişkenin adres değerini gerçek değerinden daha fazla kullanıyorsanız, her seferinde & işaretini kullanmak yerine 1 elemanlı bir dizi tanımlayabilirsiniz:
int main(****)
{
**** oku(int *toread), degistir(int *toread), islem(int *toread);
int deger;
oku(°er);
degistir(°er);
islem(°er);
printf("%d", deger);
}
yerine;
int main(****)
{
**** oku(int *toread), degistir(int *toread), islem(int *toread);
int deger[1];
oku(deger);
degistir(deger);
islem(deger);
printf("%d", *deger);
}
kullanılabilir.
Sadece iki değişken ile swap(yer değiştirme) işleminin yapabilir misiniz? İşaretçiler ile biraz düşünülürse bu mümkün!
a�nın 1, b�nin 2 olduğunu düşünürsek;
a^=b;
b=^a;
a^=b;
Bu işlem üçüncü bir değişkene gerek kalmadan iki değerin yerini değiştirmemizi sağlar. Ayrıca bu işlem çok hızlıdır. Çünkü;
a�nın 9 (1001 ikilik sistemde), b�nin de 6 (0110 ikilik sistemde) olduğunu varsayalım:
kodda adım adım ilerlersek,
a^=b; : a=a XOR b, a = 1111
b=^a; : b=a XOR b, b=1001
a^=b; : a=a XOR b, a=0110
Sonuç, yer değiştirme tamamlandı!!
İki değer arasında değişip duran bir değişken nasıl elde edilir? Bunu bir örnekle açıklayalım. Örneği istenilen iki değer çevirmek gerçekten de çok kolay. Örneğimizde 8 ve 3 değerlerini seçelim.
int a = 3, i;
for (i = 0; i < 10; i++)
{
a = 11 - a;
printf("a = %d\n", a);
}
Bu kod bizlere 3 ve 8 arasında değişip duran a değişkenini göstermektedir.
a, başlangıçta 3 yapılır. Sonra bir for döngüsünde a değişkenine 11-3 değeri atanır ve 8
olur. Döngünün diğer tekrarında a değişkenine 11-8 değeri atanır ve böyle sürüp gider.
Bu algoritma için şöyle bir genel formül yaratabiliriz:
x ve y arasında değişen bir değişken için, sonuç = (x + y) - sonuç �tur.